Katábasis and the Serpent
Résumé
Abstract. — If one descends to the Underworld, one can expect to encounter δράκοντες there (Aristophanes affirms this point explicitly, but already in the Odyssey Odysseus fears that Persephone may confront him with a Gorgon-head). This is not surprising. Under some circumstances the dead can mutate into δράκοντες. The δράκων Typhon is born in the earth and emerges therefrom to threaten the gods, and is then trapped within it again by them. In art Cerberus, the guard-dog of the Underworld, often possesses multiple δράκων heads, and it because of his nature of a δράκων that his spittle contains the venom that creates the aconite. Just as snakes live in holes in the ground, so too the great δράκοντες of myth live in caves, and these caves can be assimilated to or identified as Underworld entrances. Beyond this, Underworld entrances can in turn be assimilated to the pestilential gaping maws of great δράκοντες.
Résumé. — Si l’on descend aux Enfers, on peut s’attendre à y rencontrer des δράκοντες (Aristophane l’affirme explicitement, mais déjà dans l’Odyssée, Ulysse craint que Perséphone puisse le confronter à une tête de gorgone). Ce n’est pas surprenant. Dans certaines circonstances, les morts peuvent muter en δράκοντες. Le δράκων Typhon est né dans la terre et en ressort pour menacer les dieux ; il est ensuite à nouveau pris au piège à l’intérieur de la terre par eux. Dans les œuvres d’art, Cerbère, le chien de garde des enfers, possède souvent plusieurs têtes de δράκων, et c’est à cause de sa qualité de δράκων que sa salive contient le venin qui crée l’aconit. Tout comme les serpents vivent dans des trous dans le sol, de la même façon les grands δράκοντες des mythes vivent dans des grottes, et ces grottes peuvent être assimilées, identifiées à des entrées des Enfers. En outre, les entrées des Enfers peuvent à leur tour être assimilées aux gueules béantes et pestilentielles de grands δράκοντες.
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