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The Nekyia’s Catalogue of Heroines: Narrative Unbound

George Gazis

Résumé


Abstract. — In Book 11 of the Odyssey, Odysseus visits Hades in order to consult the soul of Teiresias about his return to Ithaca. While in the Underworld, Odysseus meets several shades and either converses with them or listens to their stories. In this paper I argue that the stories narrated in the Underworld adhere specifically to the poetics of Hades. This poetics is informed by a unique performance context and a unique approach to epic narrative. At a basic level, the laws that govern the life of the living cease to have relevance in Hades. Thus, the shades can discuss issues that would have been problematic in life. This has implications at the level of language and style : even Odysseus’ name, a taboo throughout the Odyssey, is repeatedly used in a fully developed formula (διογενὲς Λαερτιάδη, πολυμήχαν᾽ Ὀδυσσεῦ) : there is no need to conceal it in the Underworld.

Résumé. — Au livre 11 de l’Odyssée, Ulysse visite l’Hadès afin de consulter l’âme de Tirésias au sujet de son retour à Ithaque. Alors qu’il est dans le royaume souterrain, Ulysse rencontre plusieurs esprits et converse avec eux ou écoute leurs histoires. Cet article vise à démontrer que les récits racontés dans le monde souterrain adhèrent spécifiquement à une poétique de l’Hadès. Cette poétique est formée par un contexte de performance unique et par une approche unique de la narration épique. Fondamentalement, les lois qui gouvernent le monde des vivants sont caduques dans l’Hadès. Ainsi, les spectres peuvent discuter de certains enjeux qui auraient pu être problématiques autrement. Cela a des répercussions du point de vue de la langue et du style : même le nom d’Ulysse, un tabou tout au long de l’Odyssée, est utilisé à répétition à l’aide d’une formule entièrement développée (διογενὲς Λαερτιάδη, πολυμήχαν᾽ Ὀδυσσεῦ) : il n’est pas nécessaire de le dissimuler dans le monde souterrain.


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